Importanta alimentației pentru atingerea performanțelor sportive

Dacă îți dorești să obții prin sport o siluetă de invidiat, asigură-te că ai la îndemână un plan concret de alimentație, astfel încât organismul tău să poată asimila în mod corect nutrienții necesari unui astfel de obiectiv.

Fie că faci sport de performanță, fie că urmezi un program de antrenamente în timpul tău liber, mâncarea și modul în care aceasta este procesată sunt elemente extrem de importante.

De aceea, vorbim astăzi despre conceperea unei diete eficiente pentru orice sportiv.

Alimentația și sportul: Noțiuni generale

Sportul și nutriția sunt elemente-cheie ale oricărui program de antrenamente fizice. Cu alte cuvinte, hrana pe care o consumi asigură energia de care ai nevoie, pentru ca sesiunile solicitante de mișcare să poată fi completate cu succes.

Este important și când sau cum mănânci, nu doar ce consumi în timpul unei mese. Ca regulă de bază, un sportiv trebuie să servească în fiecare zi 3 mese și 2 gustări, pe un interval de timp de maximum 12 ore, compuse din alimente relevante din punct de vedere nutritiv.  

De asemenea, regimul alimentar conceput este determinat de specificul sportului practicat, intensitatea / frecvența antrenamentelor, precum și de obiectivele pe care le ai în plan: creșterea masei musculare, slăbitul, recuperarea după o traumă fizică suferită recent etc 

Carbohidrații și glucidele dintr-o astfel de dietă

Acești nutrienți regăsiți în alimente stimulează procesul metabolic al organismului, adică transformarea hranei asimilate în energie. Consumul deficitar al acestora implică un nivel redus al randamentului, precum și hipoglicemie.

De asemenea, excesul de carbohidrați și glucide este la fel de problematic, deoarece poate favoriza creșterea în greutate, pe baza valorii calorice ridicate. Alimentele cu mult amidon conțin cei mai mulți carbohidrați, iar cerealele integrale favorizează digestia, fiind bogate în fibre.

Include în dietă: pâine neagră, paste, orez, cartofi, porumb sau lactate cu niveluri de grăsime scăzute, dar și fructe proaspete, sau produse obținute în urma procesării acestora:

Proteinele necesare pentru orice sportiv

Dacă îți dorești să practici un sport pentru definirea și dezvoltarea masei musculare, proteinele sunt nutrienți nelipsiți din programul alimentar pe care îl urmezi. De asemenea, au rol important în sănătatea și buna funcționare a sistemului osos, extrem de solicitat în urma efortului depus.

Include în dietă: carne albă slabă, lactate cu niveluri de grăsime scăzute, ouă de pasăre. Chiar dacă ridici greutăți, evită excesul de proteine în dietă, deoarece un posibil dezechilibru alimentar poate activa efecte adverse.

Grăsimile și rolul lor în regimul dedicat sportului

Asimilate de organism conform recomandărilor expertului nutriționist, grăsimile joacă un rol esențial pentru dieta oricărui sportiv. Cele mai sănătoase grăsimi pentru sănătatea organismului sunt cele nesaturate. 

De evitat pe cât de mult posibil grăsimile puternic procesate, regăsite adesea în compoziția unor alimente precum: produsele de patiserie și cofetărie, ciocolată, anumite lactate (ex: brânza cheddar sau untul), uleiul de cocos și palmier, mezelurile procesate industrial etc

Include în dietă: uleiurile de pește cu acizi grași Omega-3, uleiul de măsline și oleaginoasele. Ține, însă, cont de faptul că un exces de grăsimi în programul alimentar poate cauza creșterea în greutate. 

Suplimentele cu vitamine și minerale

Chiar dacă acestea nu au o relevanță ridicată pentru performanțele sportive, suplimentele pot contribui la metabolizarea eficientă a alimentelor esențiale menționate mai sus. Orice dietă sănătoasă trebuie să includă și astfel de produse, însă conform recomandărilor specialistului.

Iată ce trebuie să conțină o dietă construită pentru a atinge performanțele sportive pe care ți le-ai propus. Un consum responsabil al acestora poate contribui la creșterea în masă musculara, pierderea kilogramelor în plus, funcționarea procesului metabolic etc

Îți recomandăm să consulți sfatul specialistului în nutriție, pentru a concepe un regim alimentar în funcție de vârstă, experiența sportivă pe care o ai, dar și alte probleme de sănătate cu care te poți confrunta.

Pentru alte sfaturi esențiale, legate de alimentația necesară pentru sănătate, revino acum pe blogul Melinis. Descoperă cum te ajută ingredientele din produsele prezente în oferta noastră, pentru a te simți bine în pielea ta, zi de zi.

 

Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul implicit asupra folosirii cookie-urilor
Ai fost inscris cu succes
This email has been registered